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학과 강의 소개

전공기초
경제원론

(Principles of Economics)

경제학의 기본 개념, 수요⋅공급의 시장이론, 분배이론과 그 응용국민소득이론, 화폐금융이론, 재정이론, 경제변동이론, 후생경제이론, 노동경제이론 및 경제계획이론 등의 기초개념과 그 초보적 응용 등을 다룬다.
   
통계학

(Statistics)

기술통계, 추측통계, 비모수통계의 기본이론과 방법을 폭넓게 소개하며 SPSS, SAS, EXCEL 등 통계 패키지 방법의 기초를 연구한다.
   
국제통상개론

(Introduction to International Commerce)

국제무역의 개념 및 제 이론, 국제무역환경의 기조와 변화, 국제 무역정책 규범⋅제도, 실무 등에 대한 포괄적인 문제들을 체계적으로 이해시킨다. 국제무역에 대한 기본 이해를 바탕으로 국제통상의 제 분야에서 전문적인 연구와 실무에 응용할 수 있는 기초 수립이 목적이다.
   
회계원리

(Principles of Accounting)

회계의 기초지식을 복식부기를 중심으로 공부한다. 이 과목의 목적은 기업의 의사결정의 기초적인 정보제도를 이해하는 데 있다. 그 내용은 장부조직과 재무제표 작성을 위한 손익의 산정, 자산평가 등이다. 이 과목은 모든 회계학 과목의 선수과목이다.
   
경영학의이해

(Principles of Business Administration)

경영학의 입문과목으로서, 경영학의 발전역사, 경영학의 연구접근방법, 기업형태, 기업제도, 기업환경, 기업행동 기타 기초적 개념들을 소개한다. 경영관리론 및 경영학 각론을 필요에 따라 간략히 포함시킨다.

전공선택

국제상무론

(International Commerce and Law)

 

국제통상협상을 수행하기 위하여 통상계약을 효과적으로 수행하는 기술을 질적이고 밀도 있게 연구하며, 무역을 중심으로 절차적인 면이 강조되고 해외직접투자나 기술이전 등에 대한 상무적 접근도 시도된다.
국제통상법

(International Trade Law)

 

WTO체제 하에서의 국제통상질서를 규율하는 각국의 통상법체계나 통상제도를 비교 연구한 후, 국제통상법상의 통일화 실태 및 그 문제점을 검토한다.
무역경영론

(Global Business Management)

 

기업이 국제경영활동을 성공적으로 수행하는데 필요한 지식들을 습득하는 데 중점을 두며 국제경영환경, 국제경영활동의 특성과 주요 분야, 주요전략 및 사례들을 연구한다.
미시경제이론

(Introduction to Microeconomics)

 

국제 경제를 이해하고 분석하기 위한 기초적인 경제이론을 학습하는 강좌이다. 구체적으로 통상 및 금융을 매개로 한 개방경제하에서 일국의 경제변수들의 결정요인과 메커니즘에 대한 기본적인 경제논리를 습득한다.
국제통상지역언어

(Regional Languages for International Trade)

 

중국, 일본, 남미, 유럽 등의 주요 해외시장에서의 국제통상 대응능력을 높이기 위해 이들 지역의 언어를 습득한다.
관세론

(Customs Levy Policy)

 

 

무역정책으로서 관세 정책에 대한 경제적 분석을 시도하며 이와 아울러 우리나라의 현행 관세제도 및 무역정책 등을 고찰한다.

   
 지역무역협정론

(Regional trade agreements)

 

 한-미 FTA, 한-EU FTA 등이 발효되고, 한-중 FTA가 체결된 상황에서 FTA 등의 내용을 학습한다.
   
 무역계약론

(International Business Contracts)

 

 상관습과 법률이 상이한 국제거래에 당사자 간 각종 무역계약의 체결과정과 기본 거래조건을 고찰하고, 무역계약의 성립과 당사자의 권리⋅의무 및 계약위반 시 그 구제제도에 대한 국제적인 통일규범을 중심으로 법리적, 실무적 측면에서 학습한다.
   
 중국지역통상론

(Interational Commerce in China)

 

 한국의 주요 무역파트너인 중국의 대외통상 관련 동향과 특징 및 주요 이슈들을 검토하고, 대 중국 무역증진을 위한 중국의 경제⋅법⋅문화적 환경과 중국시장 진입 전략을 연구한다.
   
 국제통상협상론

(International Commercial Negotiation)

 

 다자간 양자간 등 다양하게 전개되는 국제적인 협상에 대한 이론 및 실무와 우리에게 긍정적인 결과를 도출할 수 있는 협상의 기법 등을 학습한다. 특히 협상과정에서 발생할 수 있는 국가 간의 문화적 차이, 협상력의 유무 등 여러 장애요인을 극복하는 요령 등을 간단한 협상 시뮬레이션을 통한 학습이 이루어진다.
   
 거시경제이론

(Introduction to macroeconomics)

 

 국민소득, 저축-투자, 소비, 통화량, 수출-수입, 인프레, 금리, 실업율 등 거시경제변수를 통하여 국민경제의 현상 및 운용을 설명하는 접근방법을 지칭한다. 거시경제변수를 통해서 경제의 운용을 설명한 케인즈 경제학을 공부하며, 또한 미시적 접근(microfoundation)을 통해서 개인과 기업의 의사결정에서 시작해서 거시경제분석에 이르기까지 이론적 확장을 시도한 신고전학파적 접근방법을 포함한다.
국제물류와무역

(International Logistics and Trade)

 

국제거래에서 파생되는 국제물류의 문제를 중점적으로 연구하며, 물류기능의 중요성과 전략적 가치 등을 사례를 통하여 분석한다.
무역전시론

(International Exhibition)

무역전시 산업을 개관하고 동 산업분야에 대한 국내외 동향을 소개하면서 박람회를 포함하는 전시회를 유치하고 운영하는 데 필요한 이론, 방법론, 실무적 프로세스를 학습한다. 이와 더불어 학생들의 실무적 능력배양을 위해 무역전시 사례를 소개하고 이를 심층 분석한다.
글로벌디지털마케팅

(Global Digital Marketing)

디지털 전환으로 이뤄지는 시장 및 소비자의 변화에 따라 기업은 차별화된 전략을 수립해야 한다. 따라서 본 교과목은 디지털 전환에 대한 이해 및 경영환경에서 디지털 전환과 R&D와 기획에서의 디지털 전환, 제조, 생산 및 유통에서의 디지털 전환, 그리고 디지털 소비자와 마케팅에서 디지털 전환으로 구성을 했습니다.

전공선택

국제결제와신용장

(International Payments and Letter of Credit)

국제거래의 대금결제구조, 상업신용장의 기본원리와 법적 문제 등을 이론과 실무 양면에서 국내외의 사례중심으로 연구한다.
   
유럽지역통상론

(International Commerce in Europe)

한국의 주요 무역파트너인 유럽의 대외통상 관련 전반의 동향과 특징 및 주요 이슈들을 검토함으로 유럽의 다양한 상관습과 통상관련 법제도 등 대유럽 무역환경을 이해하고, 이를 바탕으로 기업의 유럽시장 진입 전략을 학습한다.
   
글로벌마케팅

(Global Marketing)

국제무역을 위하여 해외시장의 경제적, 사회적, 문화적, 정치적, 제도적인 특성과 관련하여 국제 시장이 내포하고 있는 시장 환경과 조건을 구한다.
   
국제운송론

(International Transportation)

국제간 무역거래를 수행함에 있어 해상운송을 중심으로 하여 육상운송 및 항공운송과 복합운송 등 국제운송의 형태와 절차 및 운송당사자의 권리⋅의무 등 물품의 운송에 따른 실무적 제반절차를 학습하며, 그 주요내용으로 개품 또는 용선운송계약의 체결, 컨테이너선에 의한 복합운송 및 이와 관련된 국제협약 등 최근 이슈를 논의한다.
   
국제거시경제이론

(Open economy macro economics)

한 나라의 대외거래를 상세하게 나타내는 국제수지표의 구성항목과 국제수지표의 분석에 관하여 연구하고, 물가, 소득, 환율, 금리, 국제 경쟁력과 국제경제의 변동이 국제수지에 미치는 영향과 국제수지가 국민경제에 주는 영향을 알아보며, 국제수지 안정화를 위한 정책수단을 연구한다.
국제무역론

(Theory of

International Trade)

국제무역현상을 설명하는 이론적 체계를 고찰한다. 비교생산비 이론, 요소부존에 의한 무역패턴 결정이론, 무역과 소득분배의 문제 등이 고찰된다.
   
국제통상영어

(English for International Commerce)

국제 통상수행의 매개 언어로써 세계적으로 공용되는 통상영어를 국제 계약, 무역서신, 프로젝트 제의서 등의 분야에 걸쳐 연구 분석하고 실제 상황부여를 통한 영문서신 작성능력제고가 강조된다.
   
국제시장조사론

(International Market Research)

일반적인 시장조사기법을 학습하고 나아가 기업의 국제경영활동을 지원하기 위한 해외 시장환경, 해외 소비자, 글로벌 경쟁사에 대한 정확한 정보를 수집하고 분석하는 기법을 학습한다.
   
무역보험론

(International Trade Insurance)

무역거래의 이행과정상 주요 위험인 운송위험, 신용위험, 생산물배상책임위험 등에 대비한 보험으로서 적하보험, 수출보험, 생산물배상책임보험 등을 소개하고, 특히 무역보험의 중심이라 할 수 있는 해상적하보험의 기초를 공고히 하면서 해상위험, 해상손해와 적하보험증권 및 약관에 대하여 제도적 실무적인 내용을 학습한다.
   
일본지역통상론

(International Commerce in Japan)

한국의 주요 무역파트너인 일본의 대외통상 관련 전반의 동향과 특징 및 주요 이슈들을 검토함으로 일본의 다양한 상관습과 통상관련 법제도 등 대일본 무역환경을 이해하고, 이를 바탕으로 기업의 일본시장 진입 전략을 학습한다.
   
디지털통상

(Digital Commerce)

이 과정은 전자적 수단을 통한 상품, 서비스, 데이터 등의 교역을 총괄하는 디지털통상(Digital Commerce)에 대해 학습하는 것을 목표로 한다. 디지털 기술의 발전에 따라서 국제무역은 상품과 서비스를 오프라인으로 거래하는 방식을 넘어서 온라인 거래방식과 데이터라는 새로운 거래 대상으로 영역을 확장해가고 있다. 이러한 추세에 발맞추어 본 과정의 전반부에서는 전자상거래 원활화, 개인정보보호, 데이터의 자유로운 교환과 같은 디지털 통상과 관련된 국제적인 논의들에 대해서 살펴보도록 한다. 그리고 후반부에는 디지털 통상의 세부영역이라고 할 수 있는 전자무역, 국경 간 전자상거래, 서비스 및 데이터의 디지털거래가 어떻게 구현이 되는지를 사례와 함께 학습하도록 한다.

전공선택

 

중국지역투자실무

(Foreign Direct Investment Practice in China)

한국기업의 대중국직접투자가 급증하는 상황에서 중국지역의 투자관련 정책과 주요 투자현황, 그리고 각 산업에 대한 이해를 제고함을 목적으로 한다.
   
국제거래관습

(International Commerce Customs and Practice)

국제거래의 기본규범과 다양한 국제상관습을 비교 연구하며, 또 새로운 국제상관습의 발전방향 및 그 해석론을 검토한다.
   
국제통상정책론

(International Trade Policy and Institutions)

재화, 서비스, 자본, 기술과 경영능력 등의 국제교역을 증진하거나 관리하기 위한 정책수단을 연구하고, 국민경제의 안정과 발전에 기여하는 통상정책의 방향을 탐구하는 한편 각국 간의 통상이익을 조정하고 세계전체의 통상이익을 향상시킬 수 있는 정책방향을 모색한다.
   
전자무역과무역법규

(Global E-Trade)

최근에 정보통신기술의 발달로 무역에서는 전자무역이라는 새로운 용어가 등장하였고 이는 세계의 무역시장이 하나가 시장으로 형성되어 각국의 경쟁이 더욱 치열해지고 있음을 의미한다. 이러한 국가적인 상황과 필요성에도 불구하고 무역에 대한 정확한 이해와 실무능력, 그리고 전자무역에 대한 지식을 겸비하고 무역업을 하는 사람은 많지 않은 실정이다. 이에 본 강좌는 무역의 전반적인 이해를 바탕으로 전자무역실무에 필요한 지식과 IT기술 등을 학습함으로써 이론과 실무를 겸비한 실사구시의 무역인을 양성한다.
창의적문제해결(캡스톤디자인)

[Creative Problem Solution

(Capstone design)]

 본 학과에서 수학한 무역실무지식에 기반하여 내수기업의 수출기업화에 조력하는 실무적 능력 배양에 목적을 둔다.
   
 국제금융론

(International Finance)

 제 간의 자금이동, 국제통화제도, 국제금융 및 외환시장의 원리, 국제금융기법 등을 연구한다.
   
 국제거래분쟁론

(International Commercial Dispute Resolution)

 국제기업간의 상거래분쟁의 발생 원인을 분석한 후, 그 예방대책 및 해결방법(국제상사중재 포함)을 국내외의 사례중심으로 연구한다.
   
 국제통상세미나

(Seminar in International Trade)

 국제통상과 관련된 주요이슈들을 심도 있게 연구한다. 특히 사례분석 발표 및 그룹토의를 강조한다.
   
 해외직접투자론

(Foreign Direct Investment)

 국제생산과 국제무역을 지배하면서 세계경제질서를 주도하고 있는 다국적기업들의 구조적 특성과 전략을 검토하고 다국적기업이 해외 직접투자를 통하여 생산, 유통, 무역, 금융, 자원이전, 경쟁력 제고 및 소득이전 등을 전세계적으로 실행하고 통제하는 형태와 그 영향에 관하여 연구한다.
   
인공지능과디지털소비자

(AI & Digital Consumer)

본 교과목은 디지털 트랜스포메이션 개념을 이해하고 그 중에 가장 핵심적인 분야인 인공지능에 대해서 개념적 이론적 이해를 더하고 나아가 실제 실습을 통해서 디지털 마케팅 분야에 적용하는 것이다. 특히 시장 시스템을 인공지능을 통해서 적용 가능한 분야를 서치하고 이 부분에 대한 프로그램을 개발하는 것이 목적이다.
전공기초
경제원론

(Principles of Economics)

This course studies the basic principles of economics: opportunity cost, self‐interest, supply and demand, comparative advantage, economic decisions at marginal conditions, economic costs, diminishing marginal returns, and so on. It also introduces basic concepts at the macro‐economic level: GDP, consumption, savings, expenditure, price, employment, export, import, interest rates, and exchange rates. After becoming acquainted with these basics, students are expected to take various intermediate classes to seek an in‐depth understanding of each field.
   
통계학

(Statistics)

This course studies the basic theory and methodology of descriptive statistics, inferential statistics, and non‐parametric statistics. Some statistic tools like SPSS, SAS, and Excel are also covered.
   
국제통상개론

(Introduction to International Commerce)

As an introductory course to international commerce, it outlines three areas of international commerce; International Economics, International Business, and International Commerce and Law. The purpose of the course is mainly to provide students with the foundations for further study in the area of international commerce.
   
회계원리

(Principles of Accounting)

This course is designed to provide students with the basic knowledge of financial accounting including the double entry system and the preparation of financial statements useful to investors and creditors’ decision making. This course is a prerequisite to subsequent accounting courses.
   
경영학의이해

(Principles of Business Administration)

This course investigates the principles of business management along with comprehending companies, basic concepts of corporate activities, and general management issues. Specific fields of business management are also covered in brief.

전공선택

 

국제상무론

(International Commerce and Law)

 

This course mainly deals with the commercial-work techniques and procedures involved in successfully carrying out export and import transactions. It includes the international aspects of contracts and payments, transportation, marine insurance, dispute settlements and cyber trade. Also substantial attention is given to international uniform or harmonized laws and practices in international transactions.
   
국제통상법

(International Trade Law)

 

The course is mainly concerned to the Foreign Trade Act which governs Korean foreign trade under the regulatory environments of the World Trade Organization (WTO). The course then turns to focus on selected examples of international uniform and harmonized law and treaties in detail and current issues on such laws.
   
무역경영론

(Global Business Management)

 

This course focuses on the international dimensions of business strategy and organization. It studies frameworks for formulating strategies in an increasingly complex world economy. Students will learn how to successfully plan and manage global business activities. Topics such as global business conditions and environments, business activities of global firms, and strategic approaches to the global management will be included.
   
미시경제이론

(Introduction to Microeconomics)

 

This is an introductory course in international economics. It studies the basic concepts to understand the economic variables and mechanisms that determine the system of an open economy. Basic theories on international trade and international financial economics will be dealt with.
   
국제통상지역언어

(Regional Languages for International Trade)

 

This course intends students to acquire knowledge about the cultures and the trade practices in major regional markets such as China, Europe, Japan, and South America, through the lens of the corresponding local languages. Also, students learn how to link this cultural knowledge and communicative abilities to international transactions.
관세론

(Customs Levy Policy)

 

 

This course studies the Customs Act of South Korea. It covers various issues on carrying out export and import clearance formalities required by the law. In particular it also covers specific issues on import duties including customs valuation and commodity classification.

   
 지역무역협정론

(Regional trade agreements)

 

Regional trade agreements are central to modern international trade law. This class aims to acquaint students with the theory and practice of regional trade agreements, starting with examining the history and theory of regional trade agreements in the GATT/WTO system and ending with an overview of their current practices and status, plus a critical view of RTAs in the WTO system.
   
 무역계약론

(International Business Contracts)

 

The course provides students with an understanding of the process of concluding various kinds of international contracts and introduce basic terms and conditions incorporated in international contracts. Following a brief general introduction, the course focuses on a number of specific legal and practical issues such as the formation of contracts, the obligations and remedies of each party, and the passing of risk under the UN Convention on the International Sale of Goods(1980).
   
 중국지역통상론

(Interational Commerce in China)

 

This course covers topics concerned with doing business with China as the biggest trading partner of Korea. These include the attributes of commercial contract deals in Chinese business and an overview of Chinese culture, economy, and law.
   
 국제통상협상론

(International Commercial Negotiation)

 

This course provides students with the fundamentals of commercial negotiation and related skills, through the analysis and illustration of various case studies. The course help them prepare for the negotiation, procedures and skills, helps them understand how to handle the obstacles in negotiations, the implementation and interpretation of agreements changeable according to various styles of negotiators from different countries and region.
   
 거시경제이론

(Introduction to macroeconomics)

 

Two main topics are to be discussed in this course. First, students will discuss how to determine aggregate variables such as GDP, inflation, and employment and what the relations among these variables are. Second, students will discuss the stabilization policy and its impact on the national economy. In addition, current economic news will be discussed in line with macroeconomic theories in order to reduce the gap between theory and issues.
   
국제물류와무역

(International Logistics and Trade)

 

The objectives of this course are to familiarize students with the logistics processes required in moving goods and people across international boundaries, the transportation modes used in such movement, and current logistics issues in the global environment. The objective will be accomplished through systematic study of components of international logistics systems, including: the ocean shipping industry, international air transportation, seaports and airports, other participants in international logistics, laws and regulations, situational factors, and policy issues.

전공선택

 

국제결제와신용장

(International Payments and Letter of Credit)

This course is designed to outline various methods of payment in international trade including letters of credit, documentary collections, forfeiting and other payment instruments. It particularly focuses on the legal and practical issues concerning UCP600(Uniform Customs and Practice for Documentary Credits).
   
유럽지역통상론

(International Commerce in Europe)

This course studies current economic and legal issues arising in European region and business environments surrounding international trade between South Korea and European countries. Based on it, this course goes further to find out various strategies of Korean businesses to enter European market.
   
글로벌마케팅

(Global Marketing)

This course is designed to develop understanding of marketing strategies for achieving successful international

business. It includes several issues such as global market entry strategies, global marketing communication, cultural or political environment, global information systems and market research, product decision, and so on. Such issues in this course will be discussed with real cases and problems.

   
국제운송론

(International Transportation)

This course deals with topics such as rules and regulations related to various modes of transportation, and structures and operations of transportation. It also includes all the traditional topics, such as various transport documents and charterparties (voyage, time, and demise), and focuses also on each of the international conventions regulating the subject.
   
국제거시경제이론

(Open economy macro economics)

The course is designed to help you understand how one economy fits into the global economy. We will take a theoretical approach to introduce the main topics with the aim of developing your analytical and technical ability. Following this, you will be better able to construct a well-reasoned economic argument and recognize one that is poorly formulated. Good economic analysis will also help us evaluate economic policy proposals. I expect that you have a strong knowlede of mathematical methods and intermediate macroeconomic theory. Economic concepts will be presented using graphs; we will also develop algebraic solutions and on occasions we will employ calculus. The pace of of the course is rapid, with the content becoming more topical once we move beyond the theoretical framework. I think you will find the course interesting and challenging.
국제무역론

(Theory of

International Trade)

In this course, students study theoretical models which explain the rise and operation of international trade among nations. The theories of comparative advantage and gains from trade, determination of trade patterns among nations, and policy problems of income distribution are topics to be discussed.
   
국제통상영어

(English for International Commerce)

This course provides students with useful tips about common expressions and practices in their English composition which can be easily applied in international trade. It covers various types of commercial correspondence including inquiries, quotations, orders, payments, credit, and complaints, and provides background information and examples of commercial correspondence from the main types of commercial organizations, for example, banks, and insurance and transportation companies.
   
국제시장조사론

(International Market Research)

This course focuses on studies for accumulating data and information for an international commerce. Students will learn how to gather secondary data, focusing primarily on ways to obtain basic information quickly, ensuring that the information is reasonably accurate with limited resources. Also, research methods for acquiring primary data and information for answering more in‐depth questions for the firm are investigated.
   
무역보험론

(International Trade Insurance)

This course is designed to introduce various types of insurance used in export trade. A particular emphasis is placed on marine insurance for the goods carried by sea or air. It explores the relationship and interaction between the Marine Insurance Act and the terms of the Institute Clauses, and examines three main areas: the general principles of a contract of marine insurance; the standard insured perils, and the types of losses recoverable under a marine policy of insurance.
   
일본지역통상론

(International Commerce in Japan)

The topics covered in this course are those needed for doing business with Japan which is one of the main trading partners of Korea. It provides an introduction to the attributes of commercial business practice in Japan and a overview of Japanese culture, economy, and law.
   

전공선택

중국지역투자실무

(Foreign Direct Investment Practice in China)

This course starts with general theories on FDI and advances to practical aspects of FDI in China. It focuses on the determinants and the processes, specific to China, in FDI. Also, political and/or cultural aspects of FDI between Korea and China will be investigated.
   
국제거래관습

(International Commerce Customs and Practice)

This course investigates various customs and practices in international commerce which are different among countries or industries. It may then attempt to compare the different customs and practices and to consider particularly export trade terms (Incoterms 2000) published by the Paris‐based International Chamber of Commerce, as well as Uniform Customs and Practices for Documentary Letters of Credit, published by the same body.
   
국제통상정책론

(International Trade Policy and Institutions)

In this course, attempts to lay theoretical foundation to explain industrial-trade policy operation will be made. Emphasis will be given on institutional factors and historical perspective to introduce reality to current theoretical regime of international trade. Economic analysis is applied to international and domestic trading institutions to understand the welfare effects of policies. Also, the legal statutes of international trading institutions are studied, with particular emphasis on the WTO system. Legal institutions of intellectual property rights and service trade are some of new areas of study.
   
전자무역과무역법규

(Global E-Trade)

The course deals with a wide array of legal and practical issues arising in electronic international commerce. These may include various aspects in e‐commerce and e‐trade in terms of legal structure, information technology, and current problems encountered in executing e‐commerce and e‐trade.
창의적문제해결(캡스톤디자인)

[Creative Problem Solution

(Capstone design)]

This course is designed to improve and enforce students’ core abilities as a trade practicer. It’s focus include appliance the theories and knowledges acquired in class to the reality.
국제금융론

(International Finance)

International finance is a truly vast, complex, and exciting field. Since this is not a survey course, I do not want to be selective of the topics or approaches that your knowledge ends up being confined to a narrow branch of the literature nor do I want to be so broad that you lose sight of the fact that particular theoretical and empirical skills are pre-requisters for success in research. To strike a balance in a provocative way, I have decided to organize this course to parallel the six major puzzles in international finance that Maurice Obsfeld and Kenneth Rogoff claim have a common cause and the research that revolves around them.
 국제거래분쟁론

(International Commercial Dispute Resolution)

 This course studies the law and practices of international commercial arbitration which is one of the most typical ways to settle international contractual disputes. This course aims to give guidances on how to draft an arbitration agreement, how to choose arbitrators and how to manage the international arbitration cases.
국제통상세미나

(Seminar in International Trade)

This course examines various contemporary issues in relation to international trade which may occur every day in the area of the economic theories, environments, or policies of international trade. Since the course is taught by means of a seminar class, which requires a lot of student participation, the class ordinarily consists of a mixture of student presentation and group discussion along with lecture comments.
해외직접투자론

(Foreign Direct Investment)

This course is aimed at helping students understand the institutional characteristics and strategies of multinational corporations (MNCs) in leading the global economy. It includes studies on the behavior and their overall effects of the MNCs in implementing global production, trade, technology, and income and resource transfers through foreign direct investment (FDI) as well as in enhancing their global competitiveness.
무역전시론

(International Exhibition)

This is an introductory course in international economics. It studies the basic concepts to understand the economic variables and mechanisms that determine the system of an open economy. Basic theories on international trade and international financial economics will be dealt with.
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