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학과 강의 소개

전공기초
경제원론

(Principles of Economics)

본 과목에서는 경제학을 이해하는데 필요한 이론적, 수학적 기초를 다룬다.이를 위해 미시경제원론 부분에서는 개별 경제 주체인 가계, 기업의 경제활동의 동기와 행동을 최적화 접근방법으로 살펴보고 시장 가격의 결정과 자원배분의 효율성에 대해 학습한다. 거시경제원론 부분에서는 총체화 된 경제단위들의 행동과 상호관계를 살펴봄으로써 국민소득, 소비, 저축, 투자, 고용, 물가, 통화, 임금, 이자 등의 결정과정을 분석한다.
   
통계학

(Statistics)

이 교과는 통계학에 대한 기초과목으로 통계학의 기본개념 및 주어진 자료에서 정보를 요약하고 분석하는 방법을 배운다. 정보를 분석하는데 중요한 개념인 확률론 및 확률분포에 대해 배우고,이를 바탕으로 표본으로부터 모집단에 대한 정보를 추론하는 과정을 배우도록 강의가 구성되었다.
   
국제통상개론

(Introduction to International Trade)

이 교과목은 국제통상학의 개괄적인 내용을 소개하고 심화교과목을 수강하기 위한 기초를 다지는 것을 목표로 한다. 그 주요 내용은 국제경제, 국제경영, 국제상무, 국제통상법 등을 포함한다. 본 교과과정은 무역 관련 이론에 관한 강의와 학생들의 응용능력 제고를 위한 분야별 관련 사례의 소개로 구성된다.
   
회계원리

(Principles of Accounting)

회계의 기초지식을 복식부기를 중심으로 공부한다. 이 과목의 목적은 기업의 의사결정의 기초적인 정보제도를 이해하는 데 있다. 그 내용은 장부조직과 재무제표 작성을 위한 손익의 산정, 자산평가 등이다. 이 과목은 모든 회계학 과목의 선수과목이다.
   
경영학의이해

(Principles of Business Administration)

경영학의 입문과목으로서, 경영학의 발전역사, 경영학의 연구접근방법, 기업형태, 기업제도, 기업환경, 기업행동 기타 기초적 개념들을 소개한다. 경영관리론 및 경영학 각론을 필요에 따라 간략히 포함시킨다.
전공기초
경제원론

(Principles of Economics)

본 과목에서는 경제학을 이해하는데 필요한 이론적, 수학적 기초를 다룬다.이를 위해 미시경제원론 부분에서는 개별 경제 주체인 가계, 기업의 경제활동의 동기와 행동을 최적화 접근방법으로 살펴보고 시장 가격의 결정과 자원배분의 효율성에 대해 학습한다. 거시경제원론 부분에서는 총체화 된 경제단위들의 행동과 상호관계를 살펴봄으로써 국민소득, 소비, 저축, 투자, 고용, 물가, 통화, 임금, 이자 등의 결정과정을 분석한다.
   
통계학

(Statistics)

이 교과는 통계학에 대한 기초과목으로 통계학의 기본개념 및 주어진 자료에서 정보를 요약하고 분석하는 방법을 배운다. 정보를 분석하는데 중요한 개념인 확률론 및 확률분포에 대해 배우고,이를 바탕으로 표본으로부터 모집단에 대한 정보를 추론하는 과정을 배우도록 강의가 구성되었다.
   
국제통상개론

(Introduction to International Trade)

이 교과목은 국제통상학의 개괄적인 내용을 소개하고 심화교과목을 수강하기 위한 기초를 다지는 것을 목표로 한다. 그 주요 내용은 국제경제, 국제경영, 국제상무, 국제통상법 등을 포함한다. 본 교과과정은 무역 관련 이론에 관한 강의와 학생들의 응용능력 제고를 위한 분야별 관련 사례의 소개로 구성된다.
   
회계원리

(Principles of Accounting)

회계의 기초지식을 복식부기를 중심으로 공부한다. 이 과목의 목적은 기업의 의사결정의 기초적인 정보제도를 이해하는 데 있다. 그 내용은 장부조직과 재무제표 작성을 위한 손익의 산정, 자산평가 등이다. 이 과목은 모든 회계학 과목의 선수과목이다.
   
경영학의이해

(Principles of Business Administration)

경영학의 입문과목으로서, 경영학의 발전역사, 경영학의 연구접근방법, 기업형태, 기업제도, 기업환경, 기업행동 기타 기초적 개념들을 소개한다. 경영관리론 및 경영학 각론을 필요에 따라 간략히 포함시킨다.

전공선택

국제상무론

(International Trade Practices)

 

본 교과목은 국제상무분야의 기초 강좌로 학생들로 하여금 무역거래절차에 대한 이론적 지식을 함양하고 이를 바탕으로 실무적 대응 능력의 제고를 목표로 한다. 이 교과목의 주요 내용은 해외시장진출을 위한 기초로 해외시장조사 및 거래처 선정, 거래상대방에 대한 신용조사 등을 학습한다. 이 외에도 거래상대방과 무역계약의 체결과 그 이행을 위한 국제운송, 해상보험, 국제결제 등을 학습토록 한다. 한편 본 교과과정은 무역거래의 절차를 무역계약 체결이전 단계, 무역계약 체결 단계, 무역계약의 이행 및 종료 단계로 나누어 고찰하며 해당 절차별 관련 규범 및 사례의 소개로 구성된다.
국제통상법

(International Trade Law)

 

WTO 체제 하에서의 다자 통상 규율을 배우기 위해 WTO의 기본 협정들을 살펴본다. 특히 WTO의 분쟁해결절차를 이해하고, 실제 케이스들을 살펴보며 자유 무역과 공정무역을 실현하기 위한 다자 통상법 체계와 통상 제도를 이해한다.
무역경영론

(Global Business Management)

 

기업이 국제경영활동을 성공적으로 수행하는데 필요한 지식들을 습득하는 데 중점을 두며 국제경영환경, 국제경영활동의 특성과 주요 분야, 주요전략 및 사례들을 연구한다. 해외시장진입전략과 국제인수합병전략, 글로벌 마케팅 전략을 학습한다.
미시경제이론

(Introduction to Microeconomics)

 

이 교과는 국제경제를 이해하고 분석하기 위한 기초적인 경제적 분석틀을 익히는데 목표가 있다. 소비자, 생산자, 정부 등 경제시스템 내 행위자들의 선택에 대한 분석방법과 시장구조 메커니즘에 대한 경제논리를 학습한다. 효과적 학습을 위해 강의 중심의 이론학습과 문제풀이를 통하여 이론적 기초역량을 다질 수 있도록 강의를 구성하였다.
국제통상지역언어

(Regional Languages for International Trade)

 

중국, 일본, 남미, 유럽 등의 주요 해외시장과의 국제무역이나 한국 기업의 이 지역에 대한 투자 등 국제통상 대응능력을 높이기 위해 이들 지역의 일상언어와 국제통상과 관련된 전문 언어능력을 제고한다.
관세론

(Customs Law and Policies)

 

본 강좌는 한국 관세법상의 관세제도를 학습한다. 국정/협정관세제도, 관세평가제도, 관세감면제도, 관세납부의무자, 관세의 납부와 소멸 등에 관한 제도를 고찰한다. 본 강좌는 보세제도를 포함한 수출입통관제도도 아울러 다룬다.
 지역무역협정론

(Regional trade Agreements)

 

양자 통상 규율인 지역무역협정에 대해서 공부한다. 특히 시장 개방이 많이 이루어진 한미 FTA의 협정문을 주로 살펴보면서, 분야별로 통상규율에 대해서 살펴보고, 투자와 서비스 분야 부분의 규율까지 모두 살펴본다.
 무역계약론

(International Business Contracts)

 

본 교과목은 학생들로 하여금 무역거래에 있어서 각종 계약서 작성을 위한 기초를 다지는데 목표를 두고 있다. 그 주요내용으로 각종 무역계약의 체결과정과 기본 거래조건을 고찰하고, 계약 당사자의 권리⋅의무 및 계약위반 시 그 구제제도에 대한 내용을 학습한다. 이를 위해 본 교과목은 무역계약 관련 관행 및 관습 그리고 국제협약 등 관련 법률의 학습으로 구성된다.
 중국지역통상론

(Interational Commerce in China)

 

우리나라 기업의 대중국 투자가 급격히 증가하면서 동시에 양국 간 무역규모가 급증하고 있다. 이런 상황에서 중국의 투자환경과 최근변화, 중국 국내기업 및 산업, 중국에서 기업의 자금조달 등에 대한 이해를 제고하고 한중 양국의 교류를 지속적으로 활성화하기 위한 방향을 설정한다.
 국제통상협상론

(International Commercial Negotiation)

 

 다자간 양자간 등 다양하게 전개되는 국제적인 협상에 대한 이론 및 실무와 우리에게 긍정적인 결과를 도출할 수 있는 협상의 기법 등을 학습한다. 특히 협상과정에서 발생할 수 있는 국가 간의 문화적 차이, 협상력의 유무 등 여러 장애요인을 극복하는 요령 등을 간단한 협상 시뮬레이션을 통한 학습이 이루어진다.
 거시경제이론

(Introduction to macroeconomics)

 

본 과목은 거시경제이론을 거시경제균형과 경제성장이론으로 나누어 설명한다. 거시경제균형에서는 총공급이론, 총수요이론, 장단기균형, 자동조정기능, 총수요관리정책, 정책유효성, 필립스곡선 등을 다룬다. 경제성장이론에서는 Solow 성장모형을 학습한 후 내생적성장모형(인적자본, learning-by-doing, R&D, 재정지출 등)을 공부한다.
국제물류와무역

(International Logistics and Trade)

 

이 과정의 목표는 학생들이 국경을 넘어 상품과 사람을 이동시키는 데 필요한 국제물류 프로세스와 이러한 이동에 사용되는 운송도구 및 최근 글로벌 환경하에서 발생하는 다양한 국제물류 전반의 문제에 대응하는 능력을 제고하는데 있다. 학생들은 그 주요 내용으로 무역기업의 전체적인 공급망관리와 공급망에 속한 조달, 공급자 선택, IT, 유통, 운송, 재고관리, 보관 등의 주제를 학습할 것이다. 이를 위해 본 교과목은 국제물류 간련 이론과 함께 사례와 관련 규범의 소개 등으로 구성된다.
무역전시론

(International Exhibition)

본 교과목은 학생들로 하여금 무역전시 산업분야에 있어 이론적 지식을 함양하고 이를 토대로 실무적 능력을 배양하는 것을 목표로 한다. 그 주요내용으로 무역전시 산업을 개관하고 동 산업분야에 대한 국내외 동향을 소개하면서 박람회를 포함하는 전시회를 유치하고 운영하는 데 필요한 이론과 실무적 프로세스를 학습한다. 이를 위해 본 교과목은 무역전시의 개요와 역사, 마케팅 도구로서의 무역전시회, 다양한 사례 분석 등으로 구성된다.
글로벌디지털마케팅

(Global Digital Marketing)

디지털 전환으로 이뤄지는 시장 및 소비자의 변화에 따라 기업은 차별화된 전략을 수립해야 한다. 본 교과목은 디지털 전환에 대한 이해 및 경영환경에서 디지털 전환과 R&D와 기획에서의 디지털 전환, 제조, 생산 및 유통에서의 디지털 전환, 그리고 디지털 소비자와 마케팅에서 디지털 전환으로 구성하였다.
개인정보보호법

(Personal Data Protection Law)

 이 수업은 개인정보보호법의 기본 개념을 이해하여 개인정보를 포함한 데이터의 활용과 보호의 방안을 모색해보는 것을 목표로 한다. 이를 위하여 개인정보보호 원칙을 중심으로 개인정보처리자의 의무와 정보주체의 권리에 대한 기본 개념을 이해시키고 개인보호와 관련된 국내외 관련법들을 살펴본다.

전공선택

국제결제와신용장

(International Trade Finance and Letter of Credit)

상이국에 거류하는 당사자 사이에 이루어지는 국제무역에 있어서 무역계약의 이행과 관련한 대금결제는 다양한 실무적 법리적 논의를 제공하는 독립적 학문분야로서 국제상학의 핵심적 연구분야로 발전하여 왔다. 또한 대금결제의 시기와 관련하여 수출업자와 수입업자 사이의 상반된 이해관계를 해소하기 위한 다양한 결제수단이 생성, 사용되어져 왔으므로 이에 대한 심도있는 연구는 전략적이고 안정적인 국제무역거래를 이행하는데 학문적 실무적인 중요성을 제공하고 있다. 이에 본 무역결제실무 과목은 실제 무역을 수행하는데 있어 발생하는 대금 결제와 관련한 실무와 법리를 상학적 연구방법론을 통하여 고찰하며 학습하는데 그 목적을 두며, 무역결제에 폭 넓게 쓰이는 신용장을 중심으로 이의 기본 운용 원칙과 규칙 (UCP 600, eUCP 등)을 연구하며 그 이외의 대금결제 방식에 대한 분석을 통하여 무역 전문 인력이 갖추어야할 전문적 지식을 함양함에 목표를 둔다.
유럽지역통상론

(International Commerce in Europe)

본 교과목은 학생들로 하여금 기업의 유럽시장 진출에 있어 필요한 유럽의 다양한 상관습과 통상관련 법제도 등 대유럽 무역환경에 대한 이해를 제고하는데 있다. 그 주요내용으로 유럽의 문화와 상관습을 비롯한 유럽연합의 다양한 통상정책 등을 학습한다. 이를 위해 본 교과목은 유럽의 무역관련 동향과 특징 및 주요 이슈들을 검토하고 최근 유럽시장 관련 사례의 소개로 구성된다.
글로벌마케팅

(Global Marketing)

본 교과목은 국제마케팅에 필요한 필수적인 개념과 전략을 학습한다. 해외시장의 이해를 위해 문화적, 경제적, 법적, 사회적 차이점을 사례를 통해서 살펴보고, 마케팅 전략에 필요한 제품전략, 광고홍보전략, 유통전략, 가격전략 등을 이론적접근과 실무적 접근을 통해서 학습한다.
국제운송론

(International Transportation)

본 교과목은 학생들로 하여금 국제간 무역거래를 수행함에 있어 국제운송의 제 형태를 이해하고 무역거래에 활용할 수 있는 능력을 배양하는데 목표를 두고 있다. 그 주요내용으로 해상운송을 중심으로 육상운송 및 항공운송과 복합운송 등 국제운송의 형태와 절차 및 운송당사자의 권리⋅의무 등 물품의 운송에 따른 실무적 제반절차를 다룬다. 이를 위해 본 교과목은 해상운송의 하나로 개품 또는 용선운송계약의 체결, 항공운송, 컨테이너선에 의한 복합운송 및 이와 관련된 국제협약 등 최근 이슈를 논의한다.
국제거시경제이론

(Open Economy Macro economics)

본 과목은 국제거시경제이론을 경상수지결정 이론과 국제경기변동 이론으로 나누어 살펴본다. 경상수지결정 이론에서는 미시경제적 접근을 이용하여 소규모개방경제의 경상수지 결정, 국가간 자본 이동, 일시적 및 지속적 충격의 경제적 효과 등을 다룬다. 국제경기변동 이론에서는 생산성 충격과 통화 충격의 국제적 파급효과를 전이 경로와 장단기 효과를 중심으로 분석한다.
국제무역론

(Theory of

International Trade)

이 교과는 경제학적 개념들을 바탕으로 국제무역현상을 설명하는 이론체계를 익히는 데 목표가 있다. 비교우위론에 기반한 산업간 무역이론, 규모의경제이론에 기반한 산업내 무역이론을 학습하다. 효과적 학습을 위해 강의 중심의 이론학습과 토론 중심의 문제풀이를 통하여 이론과 응용간 연계를 할 수 있도록 강의를 구성하였다.
국제통상영어

(Business English for International Commerce)

본 교과목의 목표는 학생들로 하여금 무역서신의 형식과 작성원리를 중심으로 국제운송, 보험 및 결제 등 각 무역절차별로 사용되는 각종 서류를 해독하고 작성할 수 있는 실무적인 능력을 배양하는데 있다. 그 주요내용으로 국제거래의 절차를 계약체결이전단계, 계약체결단계, 계약이행단계로 구분하여 계약당사자간 오가는 각종통신문과 무역계약, 국제운송, 보험, 결제에 수반되는 각종 서류를 다루도록 한다. 이를 위해 본 교과목은 실제 무역거래에서 사용되는 서신과 서류의 검토와 작성 실습으로 구성된다.
국제시장조사론

(International Market Research)

정보수집은 성공적인 국제경영에서 필수적인 요소이다. 본 교과목은 일반적인 시장조사기법을 학습하고 나아가 기업의 국제경영활동을 지원하기 위한 해외 시장환경, 해외 소비자, 글로벌 경쟁사에 대한 정확한 정보를 수집하고 분석하는 기법을 학습한다.
무역보험론

(International Trade Insurance)

일반적으로 상거래에 참여한다는 것은 이를 통한 수익창출을 의미하기도 하지만 상거래에서 유발되는 상위험에 노출됨을 의미하기도 한다. 국제상거래인 무역거래의 경우, 이의 특성인 격지거래에 필연적으로 수반되는 국제물품운송시 운송되는 물품이나 운송을 담당하는 선박이 해상고유의 위험에 의해 손상당하는 경우가 많기 때문에 상기한 상 위험이 더 높게 증가한다고 할 수 있다. 그러므로, 해상운송과 관련된 대표적 위험관리수단인 보험에 대한 이해는 안정적 국제무역거래를 향휴하는데 중요한 의미가 있다 할 것이다. 이에 본 과목은 보험, 특히 해상보험과 관련한 실무 및 법리적 이해를 통한 안정적 무역거래를 향유할 수 있는 지식제공을 그 목적으로 한다.
일본지역통상론

(International Commerce in Japan)

한국의 주요 무역파트너인 일본의 대외통상 관련 전반의 동향과 특징 및 주요 이슈들을 검토함으로써 일본의 다양한 상관습과 통상관련 법제도 등 대일본 무역환경을 이해하고, 이를 바탕으로 기업의 일본시장 진입 전략을 학습한다.
디지털통상

(Digital Commerce)

이 과정은 전자적 수단을 통한 상품, 서비스, 데이터 등의 교역을 총괄하는 디지털통상(Digital Commerce)에 대해 학습하는 것을 목표로 한다. 디지털 기술의 발전에 따라서 국제무역은 상품과 서비스를 오프라인으로 거래하는 방식을 넘어서 온라인 거래방식과 데이터라는 새로운 거래 대상으로 영역을 확장해가고 있다. 이러한 추세에 발맞추어 본 과정의 전반부에서는 전자상거래 원활화, 개인정보보호, 데이터의 자유로운 교환과 같은 디지털 통상과 관련된 국제적인 논의들에 대해서 살펴보도록 한다. 그리고 후반부에는 디지털 통상의 세부영역이라고 할 수 있는 전자무역, 국경 간 전자상거래, 서비스 및 데이터의 디지털거래가 어떻게 구현이 되는지를 사례와 함께 학습하도록 한다.
글로벌리더십

(Global Leadership)

 본 수업은 다국적 기업에 리더쉽의 주요 이론과 실제에 중점을 둡니다. 이 수업의 목적은 글로벌 환경에서 기업이 어떻게 조직을 이끄는 지에 대해 소개하는 것입니다. 일반적인 리더십 기술을 개발하고, 문화 간 문제에 대한 이해를 쌓으며, 진정한 글로벌 리더의 특징을 인식하고 배우는 기회가 될 것입니다.
 디지털과통계

(Digital Statistics)

 본 수업은 경제경영 관련 통계 문제를 엑셀을 통해 해결하는 방법을 학습하는 것을 목표로 한다. 통계학의 기본개념을 복습하고 엑셀 실습을 통해 통계 문제를 해결하는 방법을 익힌다. 기본적으로 정보를 요약하는 방법과 확률론을 바탕으로 표본분포 및 기초적인 추론이론을 배운다. 더 나아가 표본으로부터 모집단 분포에 관한 가설검정, 상관분석, 회귀분석 등을 엑셀을 활용해 해결하는 방법을 학습한다.
디지털분석방법론

(Digital Trade Policy Analysis)

 본 교과목에서는 디지털통상을 둘러싼 정책적 환경들을 심도있게 살펴보고, 관련 정책들에 대한 유형화 방법과 정량적 분석방법론을 학습한다. 이를 통해, 디지털통상에 대한 정책 현황 및 쟁점에 대한 지식들을 함양하고 통상정책의 디지털(정량화) 분석방법을 습득하여 응용할 수 있는 능력을 배양하는 것을 목표로 한다.
동아시아전자상거래론

(East Asia E-commerce)

 한국 소비자가 동아시아 국가로부터 해외직구를 할 뿐만 아니라 동아시아 국가의 소비자들이 한국으로부터 해외직구를 늘려가고 있다. 이런 상황에서 동아시아 지역에 대한 국제전자상거래 활성화는 한국의 새로운 수출통로로 매우 중요하다. 동아시아 지역의 경제와 전자상거래가 역동적으로 성장하는 상황에서 본 교과목은 동아시아 지역의 온라인 시장의 특성, 소비자 행동, 디지털 마케팅 전략 및 관련 법률과 규제, 국제전자상거래 실무 등 에 대한 내용을 학습한다.

전공선택

 

중국지역투자실무

(Foreign Direct Investment Practice in China)

중국의 경제규모가 급격히 확대되면서 우리나라 기업은 중국을 제조기지만이 아닌 마케팅 대상으로 인식하고 있다. 이러한 환경변화 속에서 우리나라 기업이 대중국 투자방향을 어떻게 설정하고 마케팅 전략을 어떻게 수립할 것인지에 대해 분석한다.
   
국제거래관습

(International Commerce Customs and Practice)

국제무역의 합리적 이행을 위해서는 국제거래실무에서 광범위하게 채용되어 사용되는 법률과 실무에 대한 이해가 필수적이라 할 수 있다. 이에 본 과목은 국제무역거래의 기본조건, 정형무역거래조건, 실무 등에 관한 지식제공을 목적으로 무역 당사자간 권리와 의무를 국제상학적으로 연구한다. 이를 통해, 수강생들이 무역전문가로서 갖추어야 할 소양과 지식을 함양할 수 있도록 한다.
   
국제통상정책론

(International Trade Policy and Institutions)

이 교과는 통상정책을 이해하기 위한 자료분석과 해석방법을 익히는데 목표가 있다. 통상정책에 대한 역사적 맥락, 실증적 현황, 규범적 특징 등을 살펴보는 한편, 시의성 있는 특정 주제에 대한 분석방법을 학습한다. 효과적 학습을 위해 강의 중심의 이론학습과 토론 중심의 사례분석을 통하여 이론과 응용간 연계를 할 수 있도록 강의를 구성하였다.
   
전자무역과무역법규

(Global E-Trade)

본 강좌는 정보통신기술의 발달로 보편화된 전자무역을 겨냥하여, 무역의 전반적인 이해를 바탕으로 전자무역실무에 필요한 지식과 IT기술 등을 학습함으로써 이론과 실무를 겸비한 실사구시의 무역인을 양성하고자 한다. 본 강좌는 전자적 방식에 의한 무역계약체결과 전자적 방식에 의한 서류제공, 대금지급 등 무역계약의 이행을 학습한다.
   
창의적문제해결(캡스톤디자인)

[Creative Problem Solution

(Capstone design)]

 본 학과에서 수학한 무역실무지식에 기반하여 내수기업의 수출기업화에 조력하는 실무적 능력 배양에 목적을 둔다.
   
 국제금융론

(International Finance)

본 과목은 국제금융이론을 환율결정이론과 금융위기이론으로 나누어 살펴본다. 환율결정이론은 다시 명목환율과 실질환율로 나누어 설명한다. 명목환율 부분은 국제수지접근법, 자산시장접근법, 자산시장-통화시장접근법, 자산시장-통화시장-실물시장 접근법을 다룬후 structural model을 분석한다. 실질환율 부분에서는 LOP와 PPP의 이탈요인을 분석함으로써 실질환율의 동태성을 설명한다. 이어서 금유위기이론에서는 부채위기와 통화위기의 발생 원인 및 효과를 중점적으로 공부한다.
   
 국제거래분쟁론

(International Commercial Dispute Resolution)

본 강좌는 국제거래분쟁의 예방대책과 해결방법을 학습하며, 특히 가장 대표적인 국제거래분쟁해결수단으로 국제상사중재를 주로 다룬다. 한국 중재법과 뉴욕협약을 기초로 중재합의에 관한 문제, 중재의 준거법에 관한 문제, 중재인의 선정에 관한 문제, 증거조사와 구술심리를 포함한 중재절차의 진행에 관한 문제, 중재판정에 관한 문제 등을 학습한다.
   
 국제통상세미나

(Seminar in International Commerce)

본 교과목은 국제통상 관련 주요 이슈들을 논의하고 관련 현안을 해결할 수 있는 능력을 배양하기 위한 목적의 심화 교과목이다. 그 주요 내용은 국제경제, 국제경영, 국제상무, 국제통상법 등 분야의 주요 현안을 다루도록 한다. 이를 위해 본 교과목은 최근 국제통상 관련 최신 이론과 사례를 소개하고 이에 대한 발표 및 토론으로 구성된다.
   
 해외직접투자론

(Foreign Direct Investment)

이 교과는 다국적 기업의 해외직접투자에 대한 의사결정을 이해하는 것을 목표로 한다. 해외직접투자에 대한 기본 개념 및 데이터를 바탕으로 정형화된 사실을 살펴보고, 부분균형이론, 게임이론, 무역이론 등의 경제학 개념을 바탕으로 다국적 기업의 해외직접투자 의사결정을 분석한다.
   
인공지능과디지털소비자

(AI & Digital Consumer)

본 교과목은 디지털 트랜스포메이션 개념을 이해하고 그 중에 가장 핵심적인 분야인 인공지능에 대해서 개념적 이론적 이해를 더하고 나아가 실제 실습을 통해서 디지털 마케팅 분야에 적용하는 것이다. 특히 시장 시스템을 인공지능을 통해서 적용 가능한 분야를 서치하고 이 부분에 대한 프로그램을 개발하는 것이 목적이다.
전공기초
경제원론

(Principles of Economics)

This course provides an introduction to a broad range of economic concepts, theories and analytical techniques. It considers both microeconomics – the analysis of choices made by individual decision-making units (households and firms) – and macroeconomics – the analysis of the economy as a whole. The use of a market, supply and demand, model will be the fundamental model in which trade-offs and choices will be considered through comparison of costs and benefits of actions. Production and market structure will be analysed at the firm level. Macroeconomic issues regarding the interaction of goods and services markets, labour and money at an aggregate level will be modelled. The role of government policy to address microeconomic market failures and macroeconomic objectives will be examined.
   
통계학

(Statistics)

This course introduces basic concepts and methodology of descriptive statistics and data analysis. Students learan the language and core cepts of probabiliaty theory and understand basic principles of statistical inference.
   
국제통상개론

(Introduction to International Trade)

This course is a basic course that aims to generally introduces the various aspects of international trade and lay the foundation for the students to take advanced courses. Its main contents include the areas of international economics, international business management, international commerce and law, and international economic law. This curriculum consists of lectures on related theories and introduction of relevant cases in each area to enhance students’ application skills.
   
회계원리

(Principles of Accounting)

This course is designed to provide students with the basic knowledge of financial accounting including the double entry system and the preparation offinancial statements useful to investors and creditors’ decision making. This course is a prerequisite to subsequent accounting courses.
   
경영학의이해

(Principles of Business Administration)

This course investigates the principles of business management along with comprehending companies, basic concepts of corporate activities, and general management issues. Specific fields of business management are also covered in brief.

전공선택

 

국제상무론

(International Trade Practices)

This course is a basic course in the field of international commerce, and aims to cultivate students’ theoretical knowledge of trade transaction procedures and, based on this, to improve their ability to use them. The main content of this course is to learn overseas market research, selection and credit investigation of counterparties as a basis for entering overseas markets. In addition, students learn conclusion of international contracts, international transportation, marine insurance, and international payment. To this end, it examines the process of trade transaction by dividing it into the pre-concluding trade contract phase, the trade contract concluding phase, and the implementation and termination phase of the trade contract, and consists of introducing relevant norms and cases for each process.
   
국제통상법

(International Trade Law)

This course explores the core legal principles and the most salient challenges facing the international trade legal regime, with a focus on the WTO. We will delineate the institutional structure of the WTO, appraise its evolution over time, and discuss the features and performance of its dispute settlement mechanism. We will then turn to the fundamental obligations set out in international trade agreements, including those concerning market access, quantitative restrictions, non-discrimination, technical regulations, sanitary and phytosanitary measures, subsidies, anti-dumping, safeguards.
   
무역경영론

(Global Business Management) 

It focuses on acquiring the knowledge necessary for companies to successfully carry out international management activities and studies the international business environment, characteristics and key areas of international management activities, major strategies and examples. Learn strategies for entering overseas markets, international mergers and acquisitions, and global marketing strategies.
   
미시경제이론

(Introduction to Microeconomics) 

This course aims to learn the basic economic analysis tools for understanding and analyzing the international economy. Students will learn the economic logics to describe market structures and choice theory of economic actors, such as consumers, producers, and the government. For effective learning, the lectures are structured so that students can strengthen their theoretical basic capabilities through lecture-centered theoretical learning and problem solving.
   
국제통상지역언어

(Regional Languages for International Trade) 

This course aims to enhance their daily language and professional language skills related to international trade in order to enhance their ability to respond to international trade, such as international trade with major overseas markets such as China, Japan, South America, and Europe, and Korean companies’ investment in the region.
관세론

(Customs Law and Policies) 

 This course is designed to study the customs system under the customs law and regulations of Korea. This course examines the legal regimes related to state/conventional tariffs, customs evaluation, tariff reduction/exemption, customs duty payer and payment. This course also deals with the import and export customs clearance system including the bonded system.
   
 지역무역협정론

(Regional Trade Agreements)

The course covers the fundamentals on regional integration and explores the core bilateral trade principles with a focus on a number of selected regional agreements.
   
 무역계약론

(International Business Contracts) 

This course aims to help students lay the foundation for writing various contracts in trade transactions. As the main contents, it deals the process of signing various kinds of international business contracts and their basic terms and conditions as well as the rights and obligations of the contracting parties and the remedies in case of breach of contract. To this end, this course consists of learning related laws, usages and practices related to international business contracts.
   
 중국지역통상론

(Interational Commerce in China) 

As Korean companies’ investment in China increases rapidly, trade between the two countries is rapidly increasing. Against this backdrop, this course provides a direction to enhance understanding of China’s investment environment, recent changes, Chinese domestic companies and industries, and corporate financing in China, and to continue to revitalize exchanges between Korea and China.
   
 국제통상협상론

(International Commercial Negotiation)

This course teaches international business students a broadly applicable framework for negotiating and resolving conflicts effectively. Negotiations are discussions aimed at securing agreements—formal or informal—between two or more interdependent parties. Because business leaders depend on others to accomplish goals, they are interdependent. Thus, leaders need to be skilled negotiators to generate solutions that are acceptable, valuable, and able to be implemented. Furthermore, this course teaches when and how cultural differences can influence negotiations we face.
   
 거시경제이론

(Macroeconomics)

In this course, the functioning of the aggregate economy is analyzed starting from the macroeconomic equilibrium. This first part introduces the building blocks of the macroeconomy, focusing on the determination of the aggregate supply, aggregate demand, long run equilibrium, short run fluctuations, and effectiveness of policy interventions. Next, the course moves to the theory of economic growth, first introducing the neoclassical growth model and then reviewing endogenous growth model that studies the roles of the human capital, learning-by-doing, R&D, and government expenditures on economic growth. This course takes both a short and a long-term view of the economy, and aims to help students understand how modern macroeconomics can shed light on facts such as business cycles, economic growth, unemployment and money.
   
국제물류와무역

(International Logistics and Trade)

The objectives of this course are to familiarize students with the logistics processes required in moving goods and people across international boundaries, the transportation modes used in such movement, and contemporary issues of international logistics in the global environment. As the main content, students will learn topics such as overall supply chain management of trading companies, procurement, supplier selection, IT, distribution, transportation, inventory management, and storage in the international supply chain. To this end, this course consists of the introduction of cases and related regulations along with theories related to international logistics.
   
무역전시론

(International Exhibition)

This course aims to cultivate students’ theoretical knowledge in the field of trade exhibition industry and to develop their practical ability based on this. The main content is to learn the theories and practical processes necessary to attract and operate exhibitions, while overviewing the trade exhibition industry and introducing domestic and international trends in the industry. To this end, this course consists of the overview and history of trade exhibitions as one of marketing tools and various case studies.
   
글로벌디지털마케팅

(Global Digital Marketing)

Companies must establish differentiated strategies according to changes in markets and consumers made through digital transformation. Therefore this
course consists of digital transformation in the business environment digital transformation in R&D and planning, digital transformation in
manufacturing, production and distribution, and digital transformation in digital consumer and marketing.
   
개인정보보호법

(Personal Data Protection Law)

 This class aims to understand the basic concept of the Data Protection Law and seek ways to utilize and protect data, including personal information. In this class, we understand the basic concepts of the obligations of personal information processors & controller and the rights of data subjects, focusing on the principles relating to processing of personal data, and examine domestic and foreign laws related to personal data protection.
   

전공선택

 

국제결제와신용장

(International Trade Finance and Letter of Credit)

In international commercial transactions, the issue how the contract parties finance their transaction provides undeniable practical and legal importance, considering the financial risk arising thereof. Various payment instruments have been utilised. Among them, documentary credits, also called letter of credits, and independent guarantees have played major roles as effective financial instruments since they reconcile different needs of the contract parties in relation to the time of payment. In order to entertain the stable and strategic performance of international commercial transactions, an in-depth analysis of these instruments is essential. In that respect, this course aims at analysing documentary credits and autonomous guarantees for the purpose of providing expert knowledge required to be an expert in international commercial transactions. In analysing a documentary credit, its basic mechanism and principles will be studied through careful analysis of the UCP, which universally applies to most of documentary credits, its supplementary rules, such as URR, ISBP and eUCP, and case laws of different jurisdictions. With respect to independent guarantees, various international rules and national laws will be analysed.
   
유럽지역통상론

(International Commerce in Europe)

This course aims to help students improve their understanding of Europe’s trade environment, including various business practices and trade-related laws in Europe, which are necessary for companies to enter the European market. The main content is to learn European culture and business practices, as well as various trade policies of the European Union. To this end, this course consists of reviewing European trade-related trends, characteristics, and major issues, and introducing recent cases related to the European market.
   
글로벌마케팅

(Global Marketing)

This course learns the essential concepts and strategies necessary for international marketing. For understanding overseas markets, cultural, economic, legal, and social differences are examined through examples, and product strategies, advertising promotion strategies, distribution strategies, and price strategies necessary for marketing strategies are learned through theoretical and practical approaches.
   
국제운송론

(International Transportation)

This course aims to help students understand the various forms of international transportation and develop the ability to utilize them in practice. As its main contents, it deals with various practical procedures related to the transportation of goods, such as the types and procedure of international transportation, such as land transportation, air transportation, multimodal transportation, etc., as well as the rights and obligations of the transportation parties, with a focus on maritime transportation. To this end, this course discusses recent issues such as concluding contracts of affreightment or charterparty as part of maritime transport, air transport, multimodal transport by container ship, and related international conventions.
   
국제거시경제이론

(Open Eeconomy Macroeconomics)

This course provides a theoretical framework that are relevant to the topic of the determination of current account and international business cycles. The first part of the course studies the determination of cross-border capital movement and resulting current account in a framework of microeconomics. This part also evaluates the effect of temporary and permanent economic shocks on international lending and borrowing, providing implications for dynamics and sustainability of current account imbalances. Next, the course moves to the theory of international business cycles to understand the mechanism of the international transmission of country-specific shocks.
국제무역론

(Theory of International Trade)

This course aims to learn the theoretical framework that explains international trade phenomena based on economic concepts. It will cover the inter-industry trade theory based on the comparative advantage and the intra-industry trade theory based on the economies of scale. For effective learning, lectures are structured so that theory and application can be connected through lecture-oriented theoretical learning and discussion-oriented problem solving.
   
국제통상영어

(Business English for International Commerce)

This course provides students with useful tips about common business expressions and practices in English which can be applied immediately in global business situations. It covers various types of transactions including inquiries, quotations, orders, payments, credit, and complaints, and provides background information and examples of commercial correspondence from the main types of commercial organizations, for example banks, and insurance and transportation companies.
   
국제시장조사론

(International Market Research)

Building a good knowledge base is a key condition for international business success. This course focuses on accumulating data and information about market environment, foreign consumers, competitors for making a decision making.
   
무역보험론

(International Trade Insurance)

Involving in international commercial transactions has meant for the contract parties in practice, being exposed to inevitable commercial risks arising out of their commercial characteristics, trading with foreign parties. Especially, the risk is likely to be increased where the transaction requires international movement of goods. This is because, as a significant number of sea-going vessels are lost or damaged, the vessels as well as the cargoes they carry are often damaged and lost, causing significant financial loss to shipowners and traders. With that respect, understanding of risks arising out of international transactions and insurance which is the means of providing financial protection against those risks is essential to entertain stable international commercial transactions. Therefore, this subject, Global risks and insurance, is aiming at providing relevant legal and practical knowledge of insurance to students. Special note must be given that, in this subject, English law and practice of insurance would be analysed because, firstly, insurance practice, especially in relation to marine insurance, is based on English law; secondly, the London insurance market is of major international importance both in the direct provision of insurance and in the reinsurance of risks underwritten by insurers in other jurisdictions around the world; thirdly, many shipowners’ mutual associations, major providers of liability insurance, also employ English law.
   
일본지역통상론

(International Commerce in Japan)

This subject aims to understand Japan’s trade environment, including Japan’s various commercial practices and trade-related legal systems, and to establish a strategy for companies’ entry into the Japanese market based on this basis.
   
디지털통상

(Digital Commerce)

This course aims to learn about Digital Commerce, which includes the international trade of goods, services, and data through electronic means. With
the development of digital technology, international trade is expanding beyond offline trading of goods and services to online transaction methods and
data. In line with this trend, in the first half of this course, we will study basic theoretical background and the issues related to digital commerce
such as digital business liberalization, privacy protection, and digital tax. In the second half, we will learn how e-trade, cross-border e-commerce,
and digital transactions of services and data are implemented with case studies.
   
글로벌리더십

(Global Leadership)

 This course focuses on major theories and practices of leading people in multi-national firms. The objective of this course is to introduce you to what is involved with leading in a global setting. You will have an opportunity to develop general leadership skills, gain an understanding of cross-cultural issues, and develop insights into the qualities of a truly global leader.
   
디지털과통계

(Digital Statistics)

 This course introduces how to solve statistical problem in economics and business using Excel. We will review the main concepts and theory of statistics, and discuss how to summarize raw data and conduct statistical inference based on the probability theory. Furthermore, we will discuss statistical hypothesis test, correlation analysis, and regression analysis using Excel.
   
 디지털통상분석방법론

(Digital Trade Policy Analysis)

 This course provides an in-depth examination of the policy environment surrounding digital trade and covers how to categorize and quantitatively analyze related policies. It aims to enhance students’ knowledge of the digital trade policies themselves and their related issues and to develop their ability to acquire and apply digital (quantitative) analysis methods for trade policy in general.
동아시아전자상거래론

(East Asia E-commerce)

 Not only are Korean consumers purchasing directly from other East Asian countries, but consumers in East Asia are also increasingly buying directly from Korea. In this context, the activation of international e-commerce in the East Asian region is very important as a new export route for Korea. As the economy and e-commerce in the East Asian region are dynamically growing, this course studies the characteristics of the online market in the East Asian region, consumer behavior, digital marketing strategies, related laws and regulations, and international e-commerce practices.

전공선택

중국지역투자실무

(Foreign Direct Investment Practice in China)

As China’s economy expands rapidly, Korean companies recognize China as a marketing target, not only a manufacturing base. In this situation, this subject analyzes how Korean companies will set the direction of investment in China and establish marketing strategies.
   
국제거래관습

(International Commerce Customs and Practice)

It cannot be denied that understanding relevant international commercial laws, customs and practice which are well-utilised by the parties to international transactions is essential for reasonable performance thereof. In that respect, this course aims at providing professional knowledge of international commerce by investigating the specific contractual rights and obligations of the parties to the contract, ranging from fundamental conditions and terms of international transactions to customs and practice adopted in various trade industries. Through this, students may cultivate necessary knowledge which are required to be the international trade professionals.
   
국제통상정책론

(International Trade Policy and Institutions)

This course aims to learn data analysis and interpretation methods to understand trade policy. It will cover various aspects of trade policy such as historical context, empirical facts, and institutional characteristics and learn how to analyze a specific topic. For effective learning, the lectures are structured so that the theory and application can be connected through lecture-oriented theoretical learning and discussion-oriented case analysis.
   
전자무역과무역법규

(Global E-Trade and Trade Law)

This class studies international transactions, which are to be paperless. This class covers electronic international contracting and eletronic performance of international contract, which include electronic shipping document and eletronic payments. This class also touches legal issues related to international elctronic transaction.
   
창의적문제해결(캡스톤디자인)

[Creative Problem Solution

(Capstone design)]

This course is aimed at cultivating practical skills to help domestic small and medium sized companies become export companies based on students’ practical trade knowledge acquired in this department. The main contents include market research to enter the overseas market with products of domestic companies, establishment of marketing strategies, selection of counterparties, and participation in texhibitions and use of e-market platforms. To this end, students form a team, select a company with market competitiveness, and conduct on and off-line trade practice.
   
국제금융론

(International Finance)

In this course, the functioning of the international financial markets is analyzed starting from the foreign exchange market equilibrium. This first part studies how nominal exchange rates are determined, focusing on the interaction of the asset, money, and output. This part also provides an overview of the deviations from the LOP and PPP to understand the dynamic behavior of real exchange rates. Next, the course moves to the theory of financial crisis, first exploring the cause and effect of the debt crisis, and then reviewing the currency crisis by introducing the 1st, 2nd, and 3rd generation models of the financial crisis
   
 국제거래분쟁론

(International Commercial Dispute Resolution)

This course, is designed to study how to prevent and resolve international trade disputes. In particular, this course deals with international commercial arbitration which is one of the best international trade dispute resolution methods. For this, under the Korean Arbitration Act and the New York Convention, this course studies issues concerning the arbitration agreement, the governing law of arbitration, the appointment of arbitrators, the conducting of the arbitration procedures including the examination of evidences and the hearing, and the issues concerning the arbitration awards.
국제통상세미나

(Seminar in International Commerce)

This course is an in-depth course for the purpose of discussing major issues related to international trade and cultivating the ability to resolve those issues. Its main content is to deal with major current issues in the fields of international economy, international business management, international commerce, and international economic law. To this end, this course introduces the latest theories and cases related to international trade, and consists of the students’ presentations and discussions.
   
해외직접투자론

(Foreign Direct Investment)

This course addresses multinational firm’s decision on foreign direct investment. Students understand how firms decide whether they become multinationals or not based on the trade theory, game theory, and partial equilibrium analysis.
   
인공지능과디지털소비자

(AI & Digital Consumer)

This course is designed to understand the concept of digital transformation (DT) and artificial intelligence (AI). Students learn how to apply the
knowledge of DT and AI to practical area and marketing. Especially this course also develop a program useful for market system.
   
지속가능경영관리

(Sustainability Management)

This course broadly introduces the concept and cases of sustainability management and ESG components in the domains of strategic management,
innovation management, and international business.
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